Szlovákia különböző egyetemein évente kb. 500-an végeznek újságíró szakon. Valóban ennyi újságíróra lenne szüksége minden éven ennek a pici, öt és fél milliós piacnak? Természetese nem, így hatalmas a fluktuáció, ingadozás a szakmában. A legjobbak és a legszerencsésebbek karrierjük megalapozásához használják a szakmát – amíg betanulnak és kapcsolatokat szereznek, majd dobbantanak egy sokkal vonzóbb szakmába. Politikusok lesznek, mint mondjuk Jana Žitňanská, vagy a miniszterelnöki szóvivő, Rado Baťo.
A Comenius Egyetem újságíró szakos hallgatói pár hete egy beszélgető-sorozatot indítottak Off record címmel, ahová a szlovák újságírás krémjét, a szakma vén rókáit hívják meg tematikus beszélgetésekre. A Körkép is hétről-hétre aktívan képviselteti magát. Tegnap a diákok különösen érdekes témát boncolgattak: miért válik meg valaki az újságíró szakmától a politika kedvéért, és van-e visszatérés a másik oldalról. Lássuk, mit mesélt Žitňanská asszony, és Baťo ex-szóvivő.
„Bár az újságírás még mindig viszonylag jól fizető szakma Szlovákiában, biztosan nem ez vezet a meggazdagodás felé. Jóval kisebbek a szerkesztőségek mint Nyugat-Európában, sokkal kevesebb idő alatt sokkal többet kell egy személynek győznie, mint nyugatatbbra. Nem lehet megengedni egy-egy téma mélyreható tanulmányozását, a nyomozásra maximum két hét jut. Semmiféle két hónapos oknyomozás, mint az amerikai filmekben látjuk.“ – kezdte sorolni Baťo az újságírás keservesebbik oldalát.
Žitňanská egyetértően megjegyzte, hogy egy-egy tévériportra egy perc húsz másodperc jut. Ha az ember egy perc húsz másodpercet kap arra a munkára, melynek előkészítése több órás, esetleg napos munkát jelent, különféle nyilatkozók után szaladgál, hogy alaposabb legyen, akkor az az egy perc húsz másodperc nagyon lelombozó tud lenni. „Kimerítő, hogy a mennyiségre és nem a minőségre kell figyelni, az ember könnyen felszínessé válhat. A bulvárosabb témákra van igény, ehhez pedig gyomor kell az újságírótól. Egy idő után az ember belefásul“ – tette hozzá.
Szóval váltottak mindketten. Baťo a Trend szerkesztőségét és a SME kommentátori pozícióját hagyta ott Iveta Radičová kedvéért, Žitňanská a Markízából jött el Daniel Lipšic hívására a KDH-ba.
Megérte?
„Nagyon érdekes élmény, mikor 14 év újságírás után az ember a mikrofon másik oldalán találja magát. Naponta 70 újságíró hívott fel, mert mindenki tudni akarta az elnökasszony véleményét a legbanálisabb dologokról is. A tévés újságírókról, akiket addig elég ferde szemmel néztem, sokban javult a véleményem – és fordítva, az írott sajtó képviselő hirtelen kevésbé szimpatikusak lettek.“ – meséli Baťo nevetve.
„Jó dolog közel lenni ahhoz, ahol történik valami, de még jobb a része lenni az alkotásnak“ – utalt Žitňanská a két foglalkozás közti különbségre. És Baťo bólogat: „Néha hiányzik az az érzés, mikor a részese lehet az ember valami nagy dolognak. Mikor ott ül egy teremben 17 elnökkel együtt, szemben Angela Merkel, akik azon vitatkoznak, hogy felbomlik-e az eurozóna vagy sem.“
Van-e visszaút?
„Én biztos, hogy már nem tudnám csinálni“ – vélekedett Žitňanská.
„Ez egy nehéz kérdés. Szerintem én sem akarnék 14 évnyi újságírás után visszatérni. Elég volt. De volt barátom, például Martin Jaroš, aki újra ír a Trendbe, és nem könnyű neki. Sokan támadják, hogy ha eddig Miklošnak dolgozott, hogyan írhat ezután az állami költségvetésről. Nehéz ügy mindenképp.“ – válaszolta Baťo.
Terítékre került egy különösen érdekes kérdés is. Adott újságíró vajon mennyire fejezheti ki szimpátiáját egyik-másik párttal. „Minden embernek van valamilyen véleménye“ – kommentálta Žitňanská -, „amit persze ideális esetben félre kéne tenni, és a kiegyensúlyozottságra törekedni, főleg ha az ember a híreket szerkeszti.“ De visszaemlékezett a 90-es évek végére, és azonnal meg is cáfolta saját magát. „A mečiarizmus korszaka alatt persze mindannyian elfogultak voltunk. Láttuk, hogy az ország rossz irányba halad, és mi, újságírók úgy éreztük, harcolnunk kell azért, hogy a politikai elit kicserélődjőn. Hittünk abban, hogy elérhetjük. Visszagondolva, persze, hogy elfogultak voltunk, de az akkor így tűnt jónak.“
Jana Žitňanská 1974-ben született. A Comenius Egyetemen tanult zsurnalisztikát Pozsonyban, majd Párizsban folytatta tanulmányait. Dolgozott a Szlovák Rádióban, a Markízában, a Twist rádióban és a köztévében is. 2010-ben került a KDH színeiben a szlovák parlamentbe, majd 2012 júniusában Daniel Lipšiccel a pártból kilépve az Új Többség nevű politikai tömörülés alapító tagja lett.
Baťo kommentátorként vallja, a véleménynek és az elfogultságnak igenis helye van az újságban. „Az elfogult újságírás híve vagyok. Ez szerintem még mindig mérföldekkel tisztességesebb hozzáállás, mint magunkat tökéletesen objektívnak beállítani. Igenis örülök, hogy vannak olyan kommentátorok a szlovák újságírásban, mint Štefan Hríb. Štefan Hríbbel az esetek 90%-ban nem értek egyet, és az esetek 90 % szazalékában csak felhúzom magam a kommentárjain, de örülök, hogy van, mert ez az igazi vélemenyformáló újságírás, az igazi újságírás. Mert erről szól ez a szakma – véleményem van és ki kell érvelnem, miért jó az. Az objektív kommentár egy hülyeség.“
(Ennél a pontnál jutott eszünkbe, milyen jó lenne, ha a szlovákiai magyar újságírók, és főleg a szlovákiai magyar bloggerek ezt végre az eszükbe vésnék. Hogy nincs objektív kommentárírás. Ha végre tudatosítanánk, ami Magyarországon, Szlovákiában, és Nyugaton teljesen normális. Ha nem akarnánk az ál-objektivitásunkkal hülyének nézni az olvasót. Mert ez sokkal félrevezetőbb, mint a leghűbb pártcsicskás iromány. Lehet, hogy akkor picit magasabb színvonalon tartanánk.)
A beszélgetés végén szó esett egy különösen aktuális témáról is. Ivan Gašparovič és az analfabéta újságírónő esete, illetve Marek Trubáč reakciója. Baťo meglepően kommentálta Trubáč furcsa szövegét: „Én voltam a másik oldalon. Tudom milyen az, mikor otthagyják a szóvivőt a munkaadói, nyilatkozat nélkül az újságírókkal, hogy „Oldd meg!“ ő persze akkor mondd valami irtózatos hülyeséget, és minden rosszul sül el. Szóval ez egy nagyon nehéz munka is egyben. Ennek ellenére, máig nem értem, miért van Trubáč még mindig Gašparovič mellett.“
Egy miniszterelnök szóvivőjének a feladata nehéz. Egy köztársasági elnöké ennél jóval könnyebb lenne. Vajon mi történne, ha Radičová asszony netán nyerne a köztársasági-elnökválasztáson és felhívná Baťot, hogy lenne-e a szóvivője? „Egy köztársasági elnök szóvivőjének lenni valóban sokkal könnyebb. Kivéve, ha Iveta Radičováról van szó.“ – fejezte be nevetve.
Rado Baťo – „Én mindig olyan kocka voltam. A gimnázium után választhattam, vagy a mat-fizre megyek, vagy pedig újságírás-politológia szakra. Ez utóbbit választottam, mert úgy gondoltam, nagyobb móka és jobb nők vannak ott. Igazam lett. Az egyetemen is jól tanultam. Egy kettesem volt, azt is Iveta Radičová adta szociológiából“ – meséli magáról. Az egyetem alatt kezdett el dolgozni a Hospodárske novinynak, majd a frissen induló SITA hírügynökség gazdasági szerkesztőségének lett a tagja. Később a Pravda gazdasági rovatvezezetője lett. 2001-től a Trend című gazdasági hetilap munkatársa volt, 27 évesen főszerkesztője lett (2005-ben). 2010-ben került pár hónapra a SME napilaphoz kommentátorként. Itt talált rá Iveta Radičová miniszterelnök és hívta el szóvivőjének. Jelenleg a Piano menedzsere.
Lengyel Diana
Ha tetszett a cikk, csatlakozz a Körkép Facebook-rajongói oldalához, de követhetsz minket a Tumblr-en és a Twitteren is!
Ajánlott írások:
Ismeritek azt a viccet, hogy? – Körkép.sk
Hovorili za ministrov – môžu byť opäť novinármi? – omediach.blog.sme.sk
Stumpf András: „Objektivitás nincs” – Heti Válasz
Megosztás:
Címkék: Comenius Egyetem Daniel Lipšic Gašparovič Hospodárske noviny Ivan Gašparovič Ivan Mikloš Iveta Radičová Jana Žitňanská kommentátor Marek Trubáč média off record pozsony Rado Baťo sajtó sajtóetika SME szlovák sajtó szóvivők Trend Trubáč Új Többség újságírás véleménycikk zsurnalisztika
Tetszett önnek ez a cikk?
Kattintson az alábbi gombra vagy a kommentek között bővebben is kifejtheti véleményét.
Kommentek
Kommentek
nyomkereso
2012. nov. 14. 10:29"„Az elfogult újságírás híve vagyok. Ez szerintem még mindig mérföldekkel tisztességesebb hozzáállás, mint magunkat tökéletesen objektívnak beállítani. Igenis örülök, hogy vannak olyan kommentátorok a szlovák újságírásban, mint Štefan Hríb. Štefan Hríbbel az esetek 90%-ban nem értek egyet, és az esetek 90 % szazalékában csak felhúzom magam a kommentárjain, de örülök, hogy van, mert ez az igazi vélemenyformáló újságírás, az igazi újságírás. Mert erről szól ez a szakma – véleményem van és ki kell érvelnem, miért jó az. Az objektív kommentár egy hülyeség.“ - mondja Rado Baťo. (Ennél a pontnál jutott eszünkbe, milyen jó lenne, ha a szlovákiai magyar újságírók, és főleg a szlovákiai magyar bloggerek ezt végre az eszükbe vésnék. Hogy nincs objektív kommentárírás. Ha végre tudatosítanánk, ami Magyarországon, Szlovákiában, és Nyugaton teljesen normális. Ha nem akarnánk az ál-objektivitásunkkal hülyének nézni az olvasót. Mert ez sokkal félrevezetőbb, mint a leghűbb pártcsicskás iromány. Lehet, hogy akkor picit magasabb színvonalon tartanánk.)" Azt hiszem itt van a lényeg.
beeble
2012. nov. 14. 11:18Azért tegyünk különbséget a kommentár és a tudósítás között. A kommentár lehet elfogult, azzal semmi gond, de amikor már maga a tudósítás is az (ahogy az egy magyarul íródó államilag támogatott "hírportálnál" vagy az egyetlen magyar nyelvű napilapnál elég gyakran előfordul), az már kevésbé kóser. Illetve, ha valakinek mégis ilyen igénye lenne, ám legyen, de NE közpénzekből finanszírozva.
nyomkereso
2012. nov. 14. 11:24Az én értelmezésem szerint végig kommentárra vannak értve a leírtak.
Eke Máté
2012. nov. 14. 11:08Érdekes gondolat, azzal bővíteném ki, hogy bár objektív újságírás nincs, a korrekt, minőségi, "professzionális" vagy a csak egyszerűen jó újságírás viszont létező dolog. Nem szabad a kettőt keverni, és az első nem lehet védekezés a második hiányára. Egy cikk nem attól lesz jó, hogy objektív, de nem is automatikusan attól, hogy nem az, és nem lehet a kritikákat egy "objetkív újságírás nincs is" mondattal lesöpörni A felvidéki blogokat olvasva úgy tűnik a bloggerek többsége ezt tudasítja is, szerencsére a (hivatalos és nem hivatalos) pártblogokat leszámítva - melyeknek a minősége rosszabb mint egy másfél eurós kinai cipőé - jól állunk ezen a téren. Talán csak a mennyiséggel vannak kisebb gondok :)
Eke Máté
2012. nov. 14. 11:11Írtam egy hozzászólást ehhez a cikkhez: https://korkep.sk/cikkek/kulugyek/2012/11/10/mao-utjai-kifurkeszhetoek-generaciovaltas-kinaban , de nem jelent meg. Nem lényeges, csak gondoltam szólok, hogy rossz a link a végén. Helyesen: http://hvg.hu/vilag/20121108_Vezetovaltas_Kinaban_Nem_varhatok_reformok Hátha ennél a cikknél megjelenik :)
korkep.sk
2012. nov. 14. 11:21Két vagy több link esetén ez előfordulhat. Oda fogunk figyelni a spam-tároló ürítése előtt. Köszönjük az észrevételt
sikorsky
2012. nov. 14. 18:25Eke Máté az általad küldött linket jelöltem meg forrásnak. A cikk végén látható. :)
Eke Máté
2012. nov. 14. 11:12Valami gebasz van a spamfilteretekkel, elnyeli a hozzászólásaimat...
Tizedes
2012. nov. 14. 14:36Elfogult ujságírás: az teljesen normális, hogy egy kommentár, egy véleménycikk szubjektív. Nem is lehet más. Szerintem ezt a szlovmagy bloggerek és kommentárírók is tudják.
tomi
2012. nov. 14. 19:25Most őszintén, Grendel Gábort leszámítva (ő is a szlovák nyelvű sajtóban futott be karriert) melyik szlovákiai magyar firkászra lenne igény a politikában? Hisz ez a felhozatal ami van, még gyengébb, mint a politikai képviseletünk. A bloggerek többsége, ahogy erre ez a portál is jó példa, simán zsebre teszi a nagyarcú honi tollforgatóink többségét!
nyomkereso
2012. nov. 14. 21:47Jó kérdés!
jürgen
2012. nov. 15. 16:39Mielőtt összekevernénk a Jézuskát a géppuskával, érdemes elolvasni ezt a posztot: http://lashee.blog.hu/2009/04/11/miert_nem_nyernek_a_bloggerek_valasztasokat ...és tudatosítani, hogy az amatőr blogolás meg az profi újságírás két különböző dolog, nincs értelme egymással összehasonlítani a kettőt.
tomi
2012. nov. 15. 21:51Jürgen: a szlovák és a szlovákiai magyar újságírást azért ne említsük egy napon. Ez utóbbiak többségét a szlovákiai magyar bloggerek jórésze zsebre teszi abban is, amiről a linkelt cikked szól. A kivételek meg úgyis maguk is blogolnak.
Tizedes
2012. nov. 15. 23:25A blog és az újság két külön műfaj, értelemszerűen a blogírás és az újságírás szintúgy. Ergo ne keverjük az almát a körtével. Ez nem azt jelenti, hogy a blogolás rossz vagy felesleges - magam is művelem -, de más, mint az újságírás, és éppen ezért nem is válthatja fel.
tomi
2012. nov. 15. 23:42A szlovákiai magyar bloggerek közül jónéhány, pl.azok, akiket itt olvasok, de mások is, cikkeikben szakmailag jobbak, mint a legtöbb szlovákiai magyar újságíró. A honi magyar újságírás annyira gyenge, hogy a bloggerek újságíróként simán ledolgoznák őket a szerkesztőségekben. De örülök annak is, ha egy újságíró blogol is.
Eke Máté
2012. nov. 16. 10:17tomi: Nem hasonlíthatod össze a kettőt. Egy blogger arról ír, amiről szeretne, amihez ért, ideje rá mint a tenger, nyomás meg semmi. Egy újságíró arról ír, amiről kell, pontosan annyi flekket amennyit kell, olyan formában, hogy egy átlag olvasónak érdekes legyen, és tüstént, mert nyakunkon a lapzárta. Most képzeld el a következő dolgokat: - Írj egy blogbejegyzést amiről akarsz, időlimit és karakterkorlát nélkül. Az sem érdekes, ha nem sikerül túl jól, senki sem ellenőrzi. Ha nagyon rossz lenne, nem gond, legfeljebb írsz egy újat. Vagy nem. - Írj egy rövid cikket a Grönlandi munkanélküliek helyzetéről különos tekintettel az utóbbi tíz évre, legyen ötezer leütés, se több, se kevesebb, van rá két órád, többet nem fizetünk - és produkálj valami tényleg olvashatót, különben repülsz. Melyiket tudnád jobban megírni? Hidd el, a legtöbb blogger elvérezne, ha érdemi újságírói munkára lennének kényszerítve.
nyomkereso
2012. nov. 16. 10:23@Eke Máté: "Hidd el, a legtöbb blogger elvérezne, ha érdemi újságírói munkára lennének kényszerítve." - Engedelmeddel, szlovákiai magyar viszonylatban ezt én is nyugodt szívvel vitatom.
Eke Máté
2012. nov. 16. 10:43nyomkereso: Érthető az álláspontod, bloggerként én is vitatnám :) Nem is áll szándékomban téged meggyőzni - de ha valaha lesz rá lehetőséged, próbáld ki az újságírói munkát pár hónapig. Kezdve a legalacsonyabb kulimunka szintjén - gyártani a cikkeket futószalagon, olyan témákról, amelyek egy kicsit sem érdekelnek. Ez az egyik legrosszabb dolog - kreatív munkát várnak el, miközben minden paraméter (nem az a Paraméter! :) ) szorít. Majd meglátod, hogy mennyire nem egyszerű, hiába tűnik egy külsős számára annak. Ez nem a bloggerek ellen szól, szívesen olvasok én is blogokat - és szerencsére vannak jó felvidéki blogok - csak tudatosítani kell, hogy a két dolog nagyon nem ugyanaz. A jó blogger nem biztos hogy jó újságíró - mint ahogy ha valaki otthon jól főz és a szomszédságnak ízlik, attól még alaposan leégetné magát egy étteremben szakácsként.
nyomkereso
2012. nov. 16. 11:47@Eke Máté: Bár érveket nem sorakoztattál fel, vélt cáfolataidat pedig (pl. a két dolog nagyon nem ugyanaz és hasonlók) nem állította senki, azért válaszolok. Én is szívesen olvasok jó cikkeket, a szlovákiai magyar sajtóban viszont kevés ilyen van. Ezt az űrt igyekszenek betölteni a Körképhez hasonló blogok oknyomozásaikkal, véleményekkel, színes híreikkel. Ezek ugye, tudjuk, a sajtóban is a legnehezebb műfaj. Hogy van rá igény, a növekvő olvasottsági mutatók bizonyítják. Aki önálló vélemény megfogalmazására képes, képes a kevésbé igényesebb munkára is. Azaz elszerkesztgetni az MTI, SITA, TASR hireit, vagy lefordítani a legolvasottabb szlovák nyelvű cikkeket, amit jópár helyütt látni a szlovákiai magyar sajtóban, különösebb hozzáadott-érték nélkül. Ja, az itt publikálók közül többen is elég hosszú újságírói tapasztalatokkal rendelkeznek, és megállták a helyüket nemcsak a szlovákiai magyar piacon. Mint ahogy mások is, akik megfordultak nálunk.
Eke Máté
2012. nov. 19. 09:30"Eke Máté: Bár érveket nem sorakoztattál fel, vélt cáfolataidat pedig (pl. a két dolog nagyon nem ugyanaz és hasonlók) nem állította senki, azért válaszolok." Jópár dolgot félreértettél. Cáfolni akkor cáfolhatnék, ha lenne mit, de egyrészt semmi konkrétat (tehát érveket, melyeket tőlem elvársz) nem írtál, másrészt meg nem tűnsz olyannak, akit észérvekkel meg lehet győzni (újságírói tapasztalatod sincs ha jól tudom), úgyhogy nem is töröm magam ez ügyben. Az válaszom amire reagáltál, sem neked ment. Leírtam miben különbözik a két dolog, a professzionális újságírás és a bloggerkedés, aki akarja kipróbálhatja mindkét példát amit tominak írtam, és eldöntheti maga melyik az egyszerűbb. Másik dolog, az oknyomozó újságírás. Ebből tényleg hiány van a szlovákiai magyar sajtóban, de egyrészt a méretéből adódóan itt ilyesmi nem is várható (melyik lapunk lenne képes hónapokig fizetni egy újságírót csak azért hogy utánajárjon valaminek, és még az sem biztos, hogy eredménye lesz, miközben még az egyszerű munkásaikat sem képesek rendesen fizetni), másrészt ki az az újságíró aki ilyesmibe bele mer vágni azzal, hogy nem tudja lesz-e eredménye a munkájának. Mert itt elértünk a következő dologhoz, hogy mi is az oknyomozó újságírás. Egy fél óra alatt összedobott cikk, melyben szerepel pár nyilvános adat, pár tény, mellyel csak az nincs tisztában aki valamelyik valóságsó házában lakott az elmúlt hónapokban és némi elfogult dörmögés még nem az. Linket nem merek idetenni, nehogy megegye a spamszűrő az egész hozzászólást, de Hugo de Burgh könyve az oknyomozó újságírásról elérhető a neten magyarul, ingyen, olvasd el, van mit tanulnod belőle (illetve ha már így elkezdtem könyveket ajánlgatni, arról hogy a nyomozás eredménye egy jó regény is lehet: nemrég olvastam Jake Adelsteintől a Tokyo Vice-t, akit érdekel a japán maffia, meg hogy hogy kerül oda egy amerikai újságíró, hogy jut el egészen a jakuza egyik főnökéig, olvassa el, megéri, valós tapasztalatokon alapul). Én személy szerint olvasom a Körképet, sőt a kultúrális hírekkel elég egyedül van a Felvidéken, amiért kijár a dícséret, de a politikai blogbejegyzések itt is csak politikai blogbejegyzések, nem többek. Az igazi oknyomozó újságírókra nézve lenne sértő őket másnak hívni. "Aki önálló vélemény megfogalmazására képes, képes a kevésbé igényesebb munkára is." Ez igaz, csak nem ide tartozik. Ugyanis az újságírás (és itt jegyezzük meg megint, hogy csak nagyon kis része ennek politikai újságírás és annak is csak töredéke oknyomozó politikai újságírás) is lehet (sőt, nem csak lehet, annak is kell lennie) igényes munka. Minden munka lehet igényes, és törekedni kell arra, hogy az legyen. Ahogy egy vécétisztító néni is lehet igényes, egy "oknyomozó blogger" is lehet igénytelen, hiába tűnik elsőre egy felületes szemlélőnek úgy, hogy a teljes újságírói szakma felett áll, hiszen ő az aki "megmondja a tutit". Szóval ez a megjegyzésed így eléggé értelmetlen. "Ja, az itt publikálók közül többen is elég hosszú újságírói tapasztalatokkal rendelkeznek" Ezt elhiszem, vannak itt tényleg jó cikkek is. Igazából a politikai blogbejegyzésekkel sincs nagy baj, csak nem kell őket túlértékelni. Nem többek annál, mint aminek látszanak.
csab
2012. nov. 14. 19:43Fene tudja, biztosan bennem van a hiba és túl demagóg vagyok, de engem mindig elkap az ideg amikor azt látom, hogy magyar kulturális eseményekre, színjátszókörökre, kultúrára, tanári fizetésekre stb. nem jut pénz, miközben az adónkból eurótízezrekkel járulnak hozzá az ilyen mocsok terjesztéséhez: http://www.parameter.sk/rovat/paravelemeny/2012/11/14/honfoglalo-nyari-anziksz-novemberben http://www.parameter.sk/blog/csehszlovak-kem/2012/11/14/neonaci-szlovmagyarok
Levente
2012. nov. 17. 03:44Ilyeneket, mint amiket a paraméter ír, lehet írni. Talán még igaz is. Van ilyen, csak a másik oldal hasonló megnyilvánulásait soha nem írják meg. Ja, nincsenek, aha, vagy esetleg más írja azokat, mi magunkat neveljük, aha .... Jó vicc..... Ők már egyértelműen a propaganda kategóriába tartoznak. Valami miatt, azt hiszik jó, ha nagyon nagy túlsúlyban szapulják a magyarokat és alig alig a szlovákokat, cseheket, ezáltal olyan képet festve, hogy mi vagyunk a rosszak. Pénzért sokan képesek bármire....
SCIPIO
2012. nov. 17. 08:14Nos száz szónak is egy a vége ...akár van blogger háttér infomáció,akár nincs,meglepő a,,szakma,, részéről az irigység.Mert nem rasszizmusról meg nácikákról vanitt szó,hanem a suskáról kedveseim.Azért mindenre képesek a ,,kémek,,.A szomórú,hogy profinak mondott politikusaink is rácuppannak az ilyesmire.Nem kéne!
SCIPIO
2012. nov. 17. 08:20Aztán a taktika a megmozdulás...a saját kardoddal szúrlak le...a sunyi bosszú..a báránybőrbe bújt Freddy Krueger...mesteri háttérmunkája úgy ér célt,hogy a megbélyegzett még lelkiismeret furdalást is érez.Emberek az 1989 előtti rezsim besúgóit olyan ideológiai ,pszihikai kiképzésben tornáztatták ,hogy arról a,,felnövekvő,,generációnak szivárványos fingja sincs.
SCIPIO
2012. nov. 17. 08:46Csodálkoznak a,, NAGYJAINK,, a demokrácia a ,,november szellemének bajnokai,, szélsőséges polarizálódásról beszélnek.Igen de miért?Mi teszi lehetővé,mi az az alaphelyzet ami táptalajként asszisztál az ilyen inkubátorban született nacionalizmusnak?ÁÁÁÁÁÁÁ...nem a spekuláció a figyelem elterelés a tömeg manipulálás....miről is?Csak arról ami a háttérben múködik kedveseim.A mindenkori pénz és a gazdaság feletti hatalom egymás közti szétosztása a paraván mögött.Oszt hogy ha véletlenül lehullik a lepel,akkor túrjuk ki az inkubátorban tartott nácit,nácikát pucérfenekű bokócként a szinpadra.
SCIPIO
2012. nov. 17. 09:57Tényleg csak egy kérdés.A felvidéki ujságirás meddig terjeszkedhet?Mennyire van beszabályozva ideológiailag?Mennyire tudna itt érvényesülni a tényleges szólásszabadság és a vélemény nyilvánitás jogi hókuszpókusz nélkül?El tudna-e viselni a mai szlovákiai társadalom egy ripitya szélsőjobbos lapot megfelelő egyensúly helyzetet teremtve...akár egy ripitya szélsőbalos lappal?Mekkora jogi hátteret biztosit a mindenkori kormány az objektivitás egyensúlya érdekében?Nem tapasztalható-e túlzott prűd,hippokratikus és manipulativ szándék a médiákat felügyelő szervek munkájában? Tud-e rá valaki válaszolni?
SCIPIO
2012. nov. 17. 17:13ti tényleg egy gondolkodó portál vagytok.......de ahhoz elég lenne egy puszta A4-es rajzlap.
nyomkereso
2012. nov. 19. 12:11Eke: "újságírói tapasztalatod sincs ha jól tudom". Másfél-két év Heti Válasznál (ha mond valamit) eltöltött időt azért én annak tartok. A többit meg majd eldöntik az olvasók. További jó Körkép olvasást! Volt mit, van mit, lesz mit :)
A kommenteket lezártuk.