József, Bánk
  • HUF: 313.95
  • USD: 1.13
  • 5 °C
  • 14 °C
média

A német hazugsággyáros: A Der Spiegel sztárújságírója éveken át kitalációkat írt. Díjakat vágott zsebre velük

Hatalmas a zavar és  a botrány a legendás német lapnál, a Der Spiegelnél (magyarul, A tükör), miután kiderült, hogy egyik sztárújságírójuk, Claas Relotius meghamisította vagy kitalálta az általa közölt cikkeket. Több olyan írásról is szó van, amelyekért Relotius díjat kapott.

 

Az egész médiát megdöbbentette a Der Spiegel egyik legismertebb újságírójának, a 33 éves Claas Relotius beismerő vallomása, miszerint legalább 14 oknyomozó cikkében valótlanságokat állított, vagy alaptalan, kitalált történeket mesélt el. A Der Spiegel az erről szóló nyilatkozatában elmondta, hogy akár ennél jóval több írás hitelessége is megkérdőjeleződhet.

 

Relotius hét éve dolgozik a Spiegelnél, szerkesztőként csak három éve, előtte külső munkatársként tevékenykedett. Az oknyomozó írásairól híres német lapnál eltöltött időben bezsebelte a CNN Év Újságírója Díját, a német Reporter Preis elismerést. Ez utóbbiban egy fiatal szíriai fiú történetét mondta el. Mint kiderült, többek között ez is kitaláció volt, a források, akikre a szerző hivatkozott vagy nem is léteztek, vagy egyáltalán nem volt semmi közük a cikkben leírtakhoz.

 

 

Az igazmondás rögös útja

 

Relotiust egy kollégája leplezte le. Juan Morenóval együtt írták meg az amerikai-mexikói határról szóló riportjukat. A novemberben megjelent cikkben Relotius azonban két olyan személyt idézett többször is, akik valójában sosem találkoztak az újságíróval. Morenoban gyanút keltett a cikk tartalma, és elkezdett Relotius írásának hitelessége után nyomozni. Többek között az is kiderült, hogy a fiatal újságíró hazudott egy „Mexikóiaknak belépni tilos” feliratról írt díjnyertes cikkében, ami állítása szerint az amerikaiak által emelt falra volt kézzel ráfestve.

 

Moreno, aki 2007-től dolgozott a Der Spiegelnél, saját karrierjét kockáztatta azzal, hogy megpróbálta leleplezni Relotiust. Heteken át nem aludt, kollégái üres vádaskodásnak vélték állításait, kiközösítették. Közben Relotius ügyesen és meggyőzően tagadta a vádakat, hetekig kitartott, míg Morenon egyre nagyobb lett a nyomás. Végül azonban a bizonyítékok győztek, a főszerkesztővel folytatott megbeszélésen ellentmondásba keveredett és lebukott. Maradéktalanul beismerte tettét.

 

A Der Spiegel szerint Relotius megtört, és szégyent érez, és miután beismerte tettét, azt mondta, hogy „beteg, és segítségre van szüksége”. Magyarázatként elmondta, hogy nem a következő nagy dobás és hírnév hajtotta előre, hanem a kudarctól való rettegés.

 

„Minél sikeresebb lettem, annál nagyobb lett a nyomás, hogy nem vallhatok kudarcot”

 

fogalmazott.

 

Németország egyik legnagyobb és legszínvonalasabb újságja így erkölcsi mélypontra került. Nagyon valószínű ugyanis, hogy a jelenleg becsült 14 cikknél jóval több a kitaláció, ráadásul Relotius nem csak a Spiegelnek írt, hanem több más újságnak, a Die Welttől, a Ciceron és a Financial Times német kiadásán át a Süddeutsche Zeitung Magazinig.

 

A Der Spiegelt 1947-ben alapították, irányultságát tekintve elsősorban liberális, másodsorban baloldali, havonta 725 ezer nyomtatott átlagos példányszámot tudhat magáénak, több mint 6,5 millió internetes olvasója van.

 

Körkép.sk

Megosztás:

Tetszett önnek ez a cikk?

Kattintson az alábbi gombra vagy a kommentek között bővebben is kifejtheti véleményét.

Ön lehet az első aki a tetszik gombra kattint!

Kommentek

Kövessen minket

Megosztás