Hermina
  • HUF: 344.36
  • USD: 1.18
  • 21 °C
  • 30 °C
Mindennapjaink

Elkezdődött a harc a közmédia feletti befolyásért? Az OĽaNO vezetőcserét akar, a Sme rodinának megfelel így is

Váratlan helyről kapott támogató nyilatkozatot Jaroslav Rezník, akit az SNS és a Smer segített igazgatói székbe 2017-ben

Nyitókép forrása: illusztráció/Körkép.sk/KL

 

Rendkívüli ülést tartott a Közmédia Tanácsa az RTVS függetlensége és a korábban napvilágra került, túlárazott szerződések kapcsán. Eleve már az is feltűnő volt, hogy három koalíciós képviselő, Boris Kollár (Sme rodina) házelnököt is beleértve, vett részt az egyeztetésen.

 

Hirdetés(x)

Első ránézésre azt várhatnánk, hogy az új kormány párthovatartozástól függetlenül az RTVS vezetőcseréje mellett teszi le a voksát, tekintve, hogy Jaroslav Rezník igazgató a mečiari idők maradványa, aki az SNS jóvoltából kerülhetett pozíciójába – amit ő részrehajlással és egyes, a szlovák nemzetik számára kényelmetlen hír le nem közlésével hálált meg.

 

Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a két nagyobbik kormányt, az OĽANO és a Sme rodina érdekei ellentétesek.

 

Cáfolatok helyett politikai ködösítés

 

A sajtóval és kultúrával foglalkozó parlamenti bizottság elnöke, Kristián Čekovský (OĽANO) kezdeményezésére a bizottság nemrég egy olyan határozatot fogadott el, amely kifogásolta az RTVS rendelkezésére bocsátott közpénzek felhasználását, és tétlenséggel vádolta meg a közmédia felügyelőtanácsát.

 

A vád egyértelműen az RTVS jelenlegi vezetését terheli, akik jobb híján a határozat tartalmát nem, csak annak legitimitását tudják érdemben cáfolni. Igor Gallo, a közmédiát felügyelő tanács elnöke szerdán kijelentette, hogy a parlamenti bizottságnak nincs joga ilyen megállapításokat tenni, illetve hogy úgy tekint a bizottság fellépésére, mint a Közmédia Tanácsának megfélemlítésére tett kísérletre.

 

Válság van? A közmédia most költene el milliókat egyetlen műsorra

 

Gallo azonban egyáltalán nem reagált a bizottság által felhozott, hűtlen kezeléssel határos vádakra, ellenben mosta kezeit:

 

„Még ha valóban találnának is a hatóságok valamilyen hiányosságot, az nem jelenti azt, hogy a Közmédia Tanácsa nem tette a dolgát”

 

mondta. Kollégája, Marián Kákoš szerint az OĽANO-vezette parlamenti bizottság határozata beavatkozás a közmédia függetlenségébe.

 

Kollár védelmébe vette Rezníket

 

A Közmédia Tanácsának vezetői láthatóan okkal fogták védekezőre a dolgot és álltak ki teljes mellszélességgel a Smer és az SNS által 2017-ben igazgatói székbe ültetett Rezník mellett. És miközben külső nyomásgyakorlást emlegetnek, arról már elfeledkeztek, mikor Rezník drámaian lecsökkentette az oknyomozó és a kormánnyal szemben kritikus műsorok adásidejét.

 

A cenzúráról pedig legyen elég annyi, hogy az RTVS a választások előtt nem engedte lehozni az SNS elnöke, Andrej Danko és Alena Zsuzsová (a Kuciak-gyilkosság egyik főgyanúsítottja) közti üzenetváltásokról szóló riportot. Két szerkesztő mondott fel az ügy miatt.

 

De, Rezník váratlan helyről kapott támogató nyilatkozatot. Boris Kollár házelnök, a Sme rodina elnöke kijelentette, hogy bár nem kedveli Rezníket, az ő igazgatósága alatt pártja is teret kapott a közmédia politikai műsoraiban.

 

A közmédia leállította a Dankoval és Zsuzsovával kapcsolatos híreket. Két riporter felmondott

 

Čekovský rátapintott a lényegre

 

Az OĽANO-s Čekovský egyelőre tehát magára maradt a Rezník elleni harcban. Keserűen annyit jegyzett meg a Közmédia Tanácsának nyilatkozatai kapcsán, hogy a tények helyett csak védték azokat, akiket valójában felügyelniük kellett volna.

 

„Mondtak eddig bármit is az elfogadott határozattal kapcsolatban, amelyek az RTVS hírközlésének függetlenségét taglalja? Nem. Csak az önök személyes érzéseikről és meglátásaikról hallhattunk. Azt vártam volna, hogy konkrét következtetésekkel fognak érvelni”

 

vetette oda Čekovský Kákošnak és Gallonak.

 

Hogy fején találta a szöget, az is mutatja, hogy a kényes kérdések hallatán azonnal politikai töltetű tereléssel reagáltak azok az illetékesek, akiknek teljes rálátása van az RTVS ügyeire, tehát kapásból cáfolhatták volna az objektivitás megsértésének és a közpénzek elherdálásának vádjait.

 

Persze, a teljes képhez az is hozzátartozik, hogy Čekovský egykor az RTVS-nek dolgozott, majd 2018-ban aláírt egy nyílt levelet 60 másik munkatársával egyetemben, amelyben élesen kritizálták Vahram Chuguryjan hír- és publicisztikai főszerkesztőt, többek között azért is, mert megtiltotta az #allforJan kitűzők használatát, és mert érezhető volt a politikai nyomás a hírszerkesztésnél. Čekovskýtól nem sokkal később megszakította az együttműködés az RTVS.

 

Rezník vezetése alatt 120 százalékkal nőtt az SNS-es hírek száma a közrádió híradásaiban

 

Körkép.sk

Megosztás:

Tetszett önnek ez a cikk?

Kattintson az alábbi gombra vagy a kommentek között bővebben is kifejtheti véleményét.

Eddig 1 olvasónak tetszik ez a cikk.

Kommentek

Kövessen minket