Vilhelmina
  • HUF: 360.26
  • USD: 1.18
  • 12 °C
  • 26 °C

Hirdetés (X)

média

Nagyot fordult a Trend: Cenzúrával, a kritikus hangok kirúgásával emlegetik együtt a gazdasági hetilapot

A Penta egy év alatt gyakorlatilag lecserélte a gazdasági hetilap teljes szerkesztőségét

Nyitókép forrása: omediach.com

 

A koronavírus okozta általános pánikhangulat tavasszal elterelte a figyelmet a Trend gazdasági lap háza táján zajló eseményekről, de a minap tovább folytatódott a szerkesztőségi tagok kilépése. Eddig közel harmincan távoztak a gazdasági hetilaptól, mert nem tudtak azonosulni azzal, hogy a Penta tulajdonában lévő kiadó a tulajdonosok érdekeit a szerkesztőség függetlensége elé helyezte. Volt aki önként ment, volt akit kirúgtak a járványra hivatkozva. Összefoglaló az Omediách.com cikkei nyomán.

 

A témával már csak azért is érdemes foglalkozni, mert az alkalmanként 7500 példányszámban értékesített Trend kiadója, a News & Media Holding egyúttal az Új Szó magyar nyelvű szlovákiai napilapot is kiadja.

 

Előzmények: A Penta embere került a szerkesztőség élére

 

Miután a Penta saját emberét, Tomáš Skřiváneket ültette tavaly júniusban a Trend főszerkesztői székébe, összesen 17 szerkesztőségi tag távozott a laptól. Többen az ellenzéki Denník N-hez igazoltak át. A háttérben már akkor is a tulajdonosi nyomásgyakorlást lehetett sejteni.

 

Tavaly augusztusban tovább nőtt a feszültség az újságírók és a kiadó között, miután a lap leközölt egy problémás PR-cikket, amely Hongkong kérdését kizárólag a kínai szempontból világította meg. A felháborodás lényegében érthető volt: egy ilyen cikkel a Trend kvázi az alternatív médiák közé pozicionálta magát az egyébként szigorúan mainstream mederből.

 

Tavasszal aztán újabb hullámot indított el a cenzúra, amit a Penta nyomására gyakorolt a lap kiadója. Március végén nyolc, egyébként a lap számára húzónévnek számító szerkesztőnek mondtak fel a koronavírusra hivatkozva. A kirúgott szerkesztők egytől egyig kritizálták a főszerkesztőt és a kiadót, amiért a lap függetlensége helyett a tulajdonosok és a hirdetők érdekei kerültek előtérbe.

 

Növekvő cenzúra

 

Március elején újabb fizetett PR cikk jelent volna meg a Trenden, ismét Kínáról, ezúttal a koronavírussal kapcsolatban. A cikk arról szólt volna, hogy a kínai kormány milyen nagyszerű eredményekkel harcolt a járvány ellen… Mivel több elég egyértelmű csúsztatás is szerepelt az írásban, a szerkesztőség nyomására a kiadó végül nem jelentette azt meg.

 

Nem sokkal később, március 18-án jelent meg egy írás a lap webes kiadásában arról, hogy három hét után távozott posztjáról a Kaufland új vezetője. Csakhogy, órákon belül eltűnt a cikk az oldalról, mégpedig azért, mert a Kaufland felhívta kiadót, a kiadó pedig a főszerkesztőt. A szerkesztők nyílt levelet fogalmaztak meg, amelyben kifejezték aggodalmukat amiatt, hogy a szerkesztőség vezetése nem áll ki újságíróiért, és elfogadhatatlannak nevezték, hogy a cikkalany egyetlen telefonja után töröljék az írást az oldalról.

 

Nem kaptak írásos garanciát a lap függetlenségére

 

A levél aláírói azonban a cikk újbóli megjelentetését követelték, illetve írásos garanciát a lap függetlenségére, vagyis arra, hogy a kiadó nem szól bele a szerkesztőség működésébe. Néhány nappal később a hangadókat kirúgták, páran felmondtak maguktól.

 

Szintén márciusban, a hónap végén újabb cenzúrára került sor. A szerkesztőség megírta, hogy a Penta egyik társtulajdonosa szintén plagiátor, aki ugyanott védte meg szigorlatát, mint Danko. Órákon belül törölték az internetes oldalról a cikket.

 

A kirúgásokat akkor azzal indokolták, hogy a hetilapnak csökkentenie kell a kiadások 25 százalékkal. Csakhogy a távozók helyére új embereket vettek fel. Az Omediach.com közlése szerint a Smer szekerét toló Pravdából és a közmédiától érkezik erősítés a hetilaphoz, egyúttal három újabb személy távozott a régi gárdából (egy riporter, egy vezető szerkesztő és az elemző-részleg szerkesztője). Lényegében csaknem az egész szerkesztőség lecserélődött egy év leforgása alatt.

 

Körkép.sk

Megosztás:
Címkék: média Penta sajtó

Tetszett önnek ez a cikk?

Kattintson az alábbi gombra vagy a kommentek között bővebben is kifejtheti véleményét.

Ön lehet az első aki a tetszik gombra kattint!

Kommentek

Kövessen minket