Nyitókép: SITA/AP Photo/Daniel Cole

 

Tour de France

 

Každý rok v letnom období nastáva pre priaznivcov cyklistiky naozajstný sviatok. Koná sa totiž jedna z najväčších a najpopulárnejších cyklistických súťaží, kráľovná medzi športovými podujatiami – Tour de France. Či už pre samotných pretekárov alebo fanúšikov je možnosť zúčastniť sa Tour de France a na vlastnej koži ju zažiť, najvyššou métou a splneným snom. Milióny divákov pred televíznymi obrazovkami alebo priamo na mieste každoročne s napätím sledujú strhujúce výkony špičkových cyklistov, ktorí si na Tour de France musia častokrát siahnuť na absolútne dno svojich síl.

 

Tour de France totiž nie je iba o samotnom mene a prestíži súťaže. Tour de France je pre cyklistov skutočnou skúškou ich schopností a vytrvalosti, z ktorej nakoniec môžu vyjsť víťazne len tí najlepší. Dĺžka a náročnosť jednotlivých etáp predurčujú Tour de France len pre top cyklistickú elitu. Samotná súťaž má už za sebou niekoľko stoviek ročníkov, vystriedali sa tu už tisícky cyklistov, cyklistických tímov a zrodili sa tu mnohé cyklistické legendy. V tomto článku vám chceme Tour de France bližšie priblížiť, od jej počiatkov, až po súčasnosť. 

 hirdetes_300x300  

 

História Tour de France

 

Úplne prvé preteky Tour de France sa konali v roku 1903. Ich cieľom bola najmä propagácia novín L’Auto, predchodcu súčasnej podoby športových novín L’Équipe.  Úplne prvým víťazom Tour bol Maurice Garin. Nápad založiť preteky vznikol viac menej ako snaha konkurovať už existujúcim cyklistickým pretekom Paríž-Brest, ktoré boli sponzorované novinami Le Petit Journal a pretekom Bordeaux – Paríž, za ktorými zase stáli noviny Le Vélo. Vedenie novín L’Auto chcelo zvýšiť obrat predaja tým, že prídu s niečím novým – pretekmi, ktoré budú prechádzať celým Francúzskom, nielen jeho jedným regiónom. Prvá Tour de France sa začínala v Paríži a následne pokračovala cez Lyon, Marseille, Bordeaux, Nantes a naspäť do Paríža.

 

Tour bola spočiatku niečo ako vytrvalostné preteky, keďže sa jazdilo takmer nepretržite, aj v noci. Pretekári niekedy jazdili bez prestávky aj 18 hodín. Jazdci museli byť zároveň aj technicky zruční, keďže pokazené bicykle si opravovali sami. Jazdiť sa muselo výlučne na jednom bicykli a pomoc ďalšej osoby bola zakázaná. Tieto nariadenia sa ukázali ako nie veľmi dobrý nápad, pretože záujem o prihlásenie sa do súťaže bol v konečnom dôsledku minimálny. Organizátori preto pozmenili pravidlá, predĺžili preteky na 19 dní a zaviedli motivačné odmeny pre účastníkov a najmä víťazov. Tour bola aj napriek tomu náročná až natoľko, že niektorí to vzdali už hneď na začiatku. Koniec koncov bol však marketingový ťah s pomocou Tour de France pre noviny L’Auto vcelku úspešný, keďže ich predaj sa takmer zdvojnásobil.

 

Konkurenčné noviny Le Vélo krátko na to v roku 1904 zanikli. Ďalšie zmeny, ktoré nastali vo vývoji Tour bolo napríklad zrušenie nočných jázd. Jazdci totiž zvykli podvádzať, keď ich nikto nevidel. Negatívom boli napríklad aj niektorí fanúšikovia, ktorí cielene škodili ostatným cyklistom tým, že ich fyzicky napádali alebo im do cesty hádzali predmety. Po prvom ročníku Tour de France sa zmenil aj celkový formát súťaže. Bola rozdelená na viacero etáp a jazdci boli počas nich bodovaní. Cyklisti spočiatku jazdili individuálne, bez združovania sa do tímov. Postupom času sa však začali objavovať aj tímoví účastníci a samozrejme aj sponzori, ktorí ich financovali.

 

V sedemdesiatych rokoch bol zavedená aj ďalšia novinka – bodkovaný dres, určený pre celkového víťaza vrchárskych súťaží. Farba tohto dresu bola určená na základe jeho sponzora – čokolády Poulain, ktorá bola zabalená práve v bodkovanom papieri. Naopak žltý dres finálneho víťaza celej Tour de France získal svoju farbu údajne na základe stránok novín L’Auto, ktoré boli žlté. V tom istom období bolo určené, aby posledná etapa Tour viedla cez Champs-Élysées. Odvtedy je táto etapa akýmsi ceremoniálnym vyvrcholením súťaže. S históriou Tour de France sa viažu aj neslávne dopingové aféry.

 

V začiatkoch súťaže jazdci používali éter a alkohol, ale skôr na zmiernenie bolesti, než na zlepšenie výkonu. Cyklisti síce boli na základe rozhodnutia Medzinárodnej cyklistickej únie kontrolovaní a pravidelne testovaní, avšak postupom času sa aj samotné dopingové látky vyvíjali a zdokonaľovali. Tak, aby nebolo možné ich odhaliť. Medzi najznámejšie dopingové škandály patrí napríklad kauza Festina z roku 1988, kedy bolo odhalené veľké množstvo dopingových produktov v sprievodnom vozidle tímu Festina. Následne sa zistilo, že všetci jazdci tohto tímu používali nelegálne prostriedky na zvýšenie svojho výkonu. Ďalší dopingový škandál, ktorý asi najvýraznejšie zarezonoval cyklistickým svetom, aj širokou verejnosťou v poslednom období, je tiež prípad Lanca Armstronga. Napriek jeho úspešnosti v samotnej Tour de France, (titul víťaza získal až sedemkrát), bol na základe vyšetrovania uznaný vinným z niekoľkoročného užívania podporných látok, čo nakoniec viedlo aj k ukončeniu jeho cyklistickej kariéry. 

 

Tour de France v súčasnosti

 

Tour de France ako ju poznáme dnes je trojtýždenné zápolenie cyklistických tímov z rôznych krajín, ktorí si merajú sily počas 21 etáp. Jazdí sa nielen okolo Francúzska, ale čiastočne aj v susedných krajinách. Jazdci sa nudiť naozaj nemôžu. Rovinaté etapy striedajú horské pasáže, aj rôzne povrchy ciest. Celkovo cyklisti spolu najazdia zhruba 3500 kilometrov. V každej etape je cyklistom meraný čas. Časy sa následne sčítavajú a celkovým víťazom sa stáva cyklista s najnižším časom. Získava tak žltý dres – najcennejšiu trofej Tour de France. V cieli jednotlivých etáp prebieha slávnostná ceremónia, kde sa tento žltý dres oblieka aktuálnemu lídrovi bodovania.

 

Okrem toho sú aj ďalšie kategórie, charakterizované špecifickou farbou dresu. Patrí sem bodkovaný dres, alebo tiež cena pre víťaza horskej kvalifikácie. Na vrchole každého stúpania získavajú najrýchlejší cyklisti body. Obtiažnosť stúpania určuje počet bodov, ktoré je možné získať. Stúpania sú rozdelené celkovo do štyroch kategórií. Cyklisti okrem týchto dvoch dresov môžu získať ešte jeden, nemenej cenný, a to dres zelený. Je to v podstate ohodnotenie celkovej aktivity závodníka počas celej súťaže. Na konci každej etapy získava 15 najlepších cyklistov body. Tie sa získavajú tiež napríklad pri šprintérskych prémiách a najmä na rovinatom teréne. 

 

Pri sledovaní Tour de France sa teda každý divák a nadšenec cyklistiky určite príde na svoje. Počas troch týždňov môžete zažiť veľa napätia a neopakovateľných chvíľ pri povzbudzovaní svojich favoritov. A nemusí to ostať iba pri povzbudzovaní. Aj vďaka Tour de France môžete vsadiť na svojich favoritov a vyhrať zaujímavé finančné čiastky. Stačí navštíviť niektorú zo stávkových kancelárií na Slovensku alebo si prostredníctvom ich stránok staviť online. 

 

(X)

Megosztás:

Tetszett önnek ez a cikk?

Kattintson az alábbi gombra vagy a kommentek között bővebben is kifejtheti véleményét.

Ön lehet az első aki a tetszik gombra kattint!