Nyitókép: ehatax.com

 

A koronavírus-járvány hatásai egyre inkább a gazdaságban is érződnek. Az egyes országok sorra jelentik be a több milliárd eurós gazdasági intézkedéseket.

 

A Körkép.sk felvidéki magyar szakértők segítségével az adóbevallásokkal, ÁFA-fizetésekkel kapcsolatos, illetve a munkáltatókat érintő legfontosabb tudnivalókat foglalta össze a szlovák kormány aktuális döntései alapján.

 

Mi változik a munkáltató és munkavállaló viszonyában a koronavírus miatt?

 hirdetes_810x300  

 

Az alábbi összefoglaló magyar nyelvű kivonata és bővebb, szlovák nyelvű verziójáért köszönet az EHATAX pozsonyi adótanácsadó és könyvelő irodának és annak magyar tulajdonosának.

 

A kormány által hozott intézkedések célja, hogy enyhítse a koronavírus-járvány vállalkozói környezetre és emberekre mért hatását.

 

Az intézkedéscsomag az alábbi területeket érinti, részleteiről még tárgyalnak.

 

 

Finanszírozás

 

  • Kitolták a hitelek részletfizetését
  • Befagyasztották a kamatfizetést
  • Előnyös hitelfolyósítást vezetnek be  egyes ágazatokban (pl. gasztronónia)
  • Támogatják a magánszektorba történő befektetéseket

 

Adózás:

  • Módosul az adóveszteség leírásának módja
  • 2020 márciusa helyett júniusra tolódik ki az adóbevallások leadásának határideje
  • A munkáltató nem köteles adót és járulékot fizetni a koronavírusos időszakban kifizetett bérek után
  • Árubehozatalnál 10 napról 30-40 napra meghosszabbították a vámbefizetés határidejét
  • Az adóhivatal és más állami hivatalok eltekintenek a koronavírus miatti büntetésektől

 

Hasznosnak tartod amit csinálunk? Támogasd Te is a munkánkat akár már havi 2 euróval!

 

Foglalkoztatottság

  • Támogatás jár a munkahely megtartására
  • Családtag ápolása esetén a Szociális biztosító könnyít a járulékokon

 

Egyéb területek:

  • Csökkentik a villamos energia árát
  • EU-s tárgyalások arról, hogy az európai uniós pénzek merítését a koronavírus következményeire lehessen fordítani

 

Bővebben szlovákul:

 

Zhrnutie základných práv a povinností v oblasti zamestnávania v súvislosti s mimoriadnou situáciou vyvolanou Koronavírusom

 

Zásady bezpečnosti na pracovisku

 

  • Je potrebné kontaktovať svojho technika BOZP a poradiť sa o ďalšom postupe pre firmu.

 

  • Všeobecne podľa § 5 zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci je zamestnávateľ povinný uplatňovať zásady prevencie pri vykonávaní opatrení nevyhnutných na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.

 

  • Zamestnávateľ by mal teda vylúčiť nebezpečenstvo a z neho vyplývajúce riziko. Je povinný posudzovať riziko na pracovisku a v prípade potreby môže prijať a vykonať vhodné opatrenia na zabezpečenie ochrany zdravia zamestnancov.

 

  • Firma môže napríklad obmedziť pracovné cesty zamestnancov, pracovné porady či sprísniť režim návštev na pracovisku. Zamestnanci by mali mať neustále dostupné hygienické prostriedky. Postupy môže upraviť v pandemickom pláne. Ten by mal obsahovať napríklad aj činnosti, ktoré musí firma zabezpečiť.

 

Práva zamestnávateľa vo väzbe na fyzickú neprítomnosť zamestnancov

 

  • Home office

 

  • Ak pracovná zmluva takéto miesto výkonu práce neobsahuje, dohodne sa jej zmena. Ak sú už zamestnanci doma
  • karanténe, dohodne sa zmena mailom.
  • Práca z domu nemusí byť nariadená len u zamestnancov, kde je určité riziko, že už mohli byť nakazení alebo sú už
  • izolácii, ale takto by mal postupovať aj zamestnávateľ, aby znížil počet zamestnancov v práci. Ochránil by tak tých, ktorí napríklad dochádzajú do práce z väčších vzdialeností a používajú hromadné dopravné prostriedky.

 

  • Ospravedlnená neprítomnosť v práci

 

  • Zamestnávateľ ospravedlňuje neprítomnosť zamestnanca v práci z dôvodu osobných prekážok v práci definovaných
  • 141 ods. 1 Zákonníka práce. Zákonným dôvodom ospravedlňujúcim neprítomnosť v práci môže byť :
  • Pracovná neschopnosť zamestnanca – sem patrí aj kategória karantény, ktorá musí byť potvrdená lekárom ako klasická práceneschopnosť

 

  • Ošetrovanie chorého člena rodiny .

 

  • Starostlivosť o dieťa mladšie ako 10 rokov v prípade, keď nemôže byť z vážnych dôvodov v starostlivosti detského výchovného zariadenia alebo školy. Za dieťa staršie ako 10 rokov musí zamestnanec pre vybavenie OČR kontaktovať detského lekára dieťaťa. Vo väzbe na vyhlásenie núdzového stavu v SR Sociálna poisťovňa počnúc dňom 16.3.2020 predĺžila vyplácanie ošetrovného z 10 dní na 14 kalendárnych dní.

 

Postup pre zamestnancov pri vystavení OČR TU:

 

Stiahnutie formuláru pre OČR TU:

 

Stiahnutie formuláru pre OČR v angličtine TU:

 

  • Za neprítomnosť v práci z vyššie uvedených dôvodov nepatrí zamestnancovi náhrada mzdy vo výške jeho priemerného zárobku. Zamestnávateľ prepláca zamestnancovi počas trvania dočasnej pracovnej neschopnosti náhradu nezaťaženú zdravotnými a sociálnymi odvodmi, ani daňou zo závislej činnosti vo výške:

 

  • 25% z vymeriavacieho základu zodpovedajúcemu približne priemernej mzde zamestnanca za prvé tri kalendárne dni trvania práceneschopnosti

 

  • 55% z vymeriavacieho základu zodpovedajúcemu približne priemernej mzde zamestnanca za nasledujúcich sedem kalendárnych dní trvania práceneschopnosti

 

  • Počnúc 11. dňom trvania práceneschopnosti prepláca zamestnancovi nemocenskú dávku vo výške 55% z vymeriavacieho základu zodpovedajúcemu približne priemernej mzde zamestnanca Sociálna poisťovňa.

 

  • Pracovné voľno s náhradou mzdy

 

  • Podľa § 141 ods. 3 Zákonníka práce môže zamestnávateľ poskytnúť zamestnancovi aj pracovné voľno s náhradou mzdy, ktoré si zamestnanec odpracuje neskôr.

 

  • Prekážky na strane zamestnávateľa

 

  • Ak musí zamestnávateľ z dôvodu prevencie pred šírením koronavírusu uzavrieť prevádzku a zamestnanec nemôže ďalej pracovať, ide o prekážku v práci na strane zamestnávateľa, ktorú je v zmysle §141 ods. 5 Zákonníka práce možné považovať za vážne prevádzkové dôvody. Za týchto okolností Zákonník práce zamestnávateľovi povoľuje uplatniť ustanovenia o použití konta pracovného času (§87a Zákonníka práce) bez potreby oznámiť zamestnancom týždeň vopred rozvrhnutie pracovného času. Zákonník práce nedefinuje časové obmedzenie trvania takejto prekážky
  • práci, a teda je na rozhodnutí zamestnávateľa, v akom rozsahu toto opatrenie v tomto prípade použije. Ak nemohol zamestnanec vykonávať prácu pre prekážky na strane zamestnávateľa (iné ako nepriaznivé poveternostné vplyvy), zamestnávateľ mu poskytne náhradu mzdy v sume jeho priemerného zárobku (§ 142 ods. 3 Zákonníka práce).
  • Ak je v písomnej dohode zamestnávateľa a zástupcov zamestnancov dohodnuté, čo sú vážne prevádzkové dôvody, pre ktoré zamestnávateľ nemôže zamestnancovi prideľovať prácu, patrí Zamestnancovi náhrada mzdy vo výške podľa tejto dohody, najmenej však v sume zodpovedajúcej 60 % jeho priemerného zárobku (§ 142 ods. 4 Zákonníka práce). Aktuálne čakáme na právne stanovisko, či je možné toto ustanovenie uplatniť aj v prípade, že zamestnávateľ nemá zástupcov zamestnancov, priamo v pracovnej zmluve alebo v dodatku k pracovnej zmluve s každým jedným zamestnancom individuálne. O výsledku právneho stanoviska Vás budeme informovať.

 

  • Čerpanie dovolenky

 

  • Zamestnávateľ určuje čerpanie dovolenky podľa § 111 Zákonníka práce, pričom je pri určovaní dovolenky potrebné prihliadať na úlohy zamestnávateľa a na oprávnené záujmy zamestnanca. Dovolenku môže zamestnávateľ určiť najskôr 14 dní pred začiatkom dovolenky, po dohode so zamestnancami môže byť dovolenka nariadená aj skôr.

 

Zamestnávateľ môže po dohode so zástupcami zamestnancov určiť hromadné čerpanie dovolenky, ak je to nevyhnutné z prevádzkových dôvodov, najviac však v trvaní 2 týždňov.

 

  • Čerpanie náhradného voľna

 

  • Zamestnávateľ môže so zamestnancom dohodnúť čerpanie náhradného voľna za prácu nadčas – v prípade, že má nevyčerpané náhradné voľno (§121 ods.3)

 

Povinnosti zamestnanca

 

  • Ak sa zamestnanec vrátil z dovolenky z oblasti, kde bol výskyt prípadov ochorenia koronavírusom, alebo ak mohol byť potenciálne v kontakte s osobami, u ktorých je riziko, že boli nakazené, mal by o tom informovať svojho zamestnávateľa.

 

Podľa § 81 písm. e) Zákonníka práce totiž zamestnanec nesmie konať v rozpore s oprávnenými záujmami zamestnávateľa. Týka sa to teda aj situácie, keď by zamestnanec svojím zdravotným stavom ohrozoval zdravie ostatných zamestnancov.

Következő írásunkban könyvelési szakértőnkkel az adó- és ÁFA bevallásokkal kapcsolatban adunk tájékoztatást.

 

Körkép.sk

 

Megosztás:

Tetszett önnek ez a cikk?

Kattintson az alábbi gombra vagy a kommentek között bővebben is kifejtheti véleményét.

Eddig 10 olvasónak tetszik ez a cikk.