Ipoly
  • HUF: 345.32
  • USD: 1.18
  • 21 °C
  • 27 °C
média

Szándékosan robbantották szét a magyar ellenzéki portált? – Avagy az Index-ügy háttere

Nem egyszerű kibogozni az ügy hátterét, vagy azt, hogy kinek van igaza, pontosabban, kinek mennyi igaza van

Nyitókép forrása: 444, index

 

Magyarország egyik legolvasottabb ellenzéki portálja a megsemmisülés szélére sodródott, miután eltávolították főszerkesztőjét, amire a szerkesztőség tömeges felmondással válaszolt. Az Index.hu körül kialakult helyzetre szinte azonnal rátelepedett a magyarországi ellenzéki propaganda – természetesen az Orbán-kormányt hibáztatva a történtekért. A Momentum tömegtüntetést szervezett, az Index elnöke szerint a portált szándékosan verték szét, csakhogy nem a kormány a felelős.

 

Hirdetés(x)

Nem egyszerű kibogozni az ügy hátterét, még nehezebb azt megállapítani, hogy kinek van igaza, pontosabban, kinek mennyi igaza van. A magyar kormány szándékait illetően bizonyíték nincs, legfeljebb néhány érdekes körülményt lehet úgy tálalni az éterben, hogy nemzetközi hisztériát lehessen csapni a magyar sajtószabadság válságáról.

 

A pénteken indult krízishelyzet óta kiderült, ugyan valóban van egy jobboldali sajtóhoz kötődő médiaguru a pakliban, ugyanakkor minden jel szerint a „független” ellenzéki lap főszerkesztője meg baloldali vezető politikusokkal folytatott tárgyalásokat. Elmélet akad elég, a magyar kormány megsemmisítő törekvéseitől az ellenzéki pártok egymás közti rivalizálásáig.

 

A barométer nem imponált

 

Az Index helyzete egy hónappal ezelőtt roppant meg, amikor nagy felhajtás mellett Dull Szabolcs főszerkesztő a függetlenségi barométert a zöld zónából a veszélyzónába állította át. A barométer célja az volt, hogy a nyilvánosságot értesítsék arról, ha a szerkesztőség munkájának függetlensége megkérdőjeleződött.

 

Elsőre olvasatra már akkor sem volt világos, mi miatt is került veszélybe a sajtófüggetlenség a portálnál, de annyi biztos, hogy a magyarországi viszonyok között nem nehéz a piaci nehézségeket is politikai manipuláció köntösébe bújtatni.

 

Az történt ugyanis, hogy az Index.hu-t működtető alapítvány egy olyan tervvel hozakodott elő, amely több rovatot (de nem az ellenzékiséghez nélkülözhetetlen bel- és külpolitikai rovatokat) kiszervezett volna más cégekhez. Hasonló kiszervezésekre, sőt, rovatmegszűnésekre Szlovákiában is sor került a koronavírus-járvány kitörése után, mikor a média bevételei durván megcsappantak. A pénzügyi nehézségek valószínűleg az Indexet sem kerülték el.

 

Forrás: index.hu

 

Ellenállás

 

A javaslatot azonban egy olyan személy dolgozta ki és mutatta be az igazgatótanácsnak, akit „kormányközelisége” miatt elfogadhatatlannak tartott a szerkesztőség annak ellenére, hogy legalább annyi jobboldali sajtóorgánumhoz volt köze, mint baloldalihoz. Ez az ember Gerényi Gábor volt, akit később feloldottak a titoktartási kötelezettség alól, és blogjában kifejtette, milyen tervet is javasolt az Index.hu tulajdonosának.

 

A terv hírére a főszerkesztő azonnal veszélyzónába állította az Index barométerét, mire az alapítványi vezetők elküldték a „vitatott hátterű” Gerényit, ám annak racionalizációs terveit meg akarták valósítani.

 

Jobboldali befolyásolás? Gyenge érv

 

A magyar ellenzéki sajtó közben szövevényes összeesküvést vázolt fel, amelynek főszereplője Vaszily Miklós volt. A többnyire jobboldali sajtó építőjeként emlegetett Vaszily márciusban bevásárolta magát az Indamédia kft-be, márpedig ez a cég kezeli az Index hirdetéseit és így bevételeit. Közvetlen hatása ugyan nincs a szerkesztőség munkájára, eszközei azonban vannak erre a célra, ha úgy akarja. Tény, hogy Vaszily megjelenése a színen önmagában még nem indukált semmilyen ellenállást a szerkesztőség részéről.

 

Nem úgy a kiszervezések javaslata. A vita során Dull Szabolcsot eltávolították az igazgatótanácsból, majd mikor a szerkesztőség egy számára elfogadható személyt küldhetett be Dull helyére, látszólag lenyugodtak a kedélyek –, de mint kiderült, csak azért, hogy aztán váratlanul, két nap leforgása alatt sarkaiból forgassák ki a világot.

 

Forrás: media1.hu

 

“Szándékosan robbantották szét”

 

Pénteken Bodolai László, a lapot működtető alapítvány kuratóriumának elnöke leváltotta az Index főszerkesztőjét, amire váratlan gyorsaságú lavina indult meg. A szerkesztőség apraja-nagyja ott sorakozott Bodolai irodája előtt, hogy benyújtsák lemondásukat. Pénteken este a Momentum mozgalom tüntetést szervezett az Indexért és a sajtószabadságért. A szlovákiai (köztük magyarok is) liberális lapok szerkesztői és munkatársai sorra írták alá a portál melletti kiállásról szóló nyílt levelet.

 

Mi történt? Bodolai elmondása szerint olyan helyzet állt elő, hogy nem maradt más választása, mint eltávolítania Dull Szabolcs főszerkesztőt, aki azzal, hogy egy hónappal ezelőtt átállította az Index barométerét, lényegében el is riasztotta a hirdetőket az oldaltól, és az azóta eltelt időben bizony megcsappant a szerkesztőség anyagi kerete. Bodolai nézőpontjából Dull elutasította azokat a döntéseket, amelyek a lap gazdasági konszolidálásához szükségesek lettek volna.

 

Bodolain ráadásul a többi ellenzéki portál (24. hu, 444.hu) olyan információkat kért számon, amelyeket csak Dulltól ismerhettek. Ezzel a főszerkesztő alaposan elvágta magát a vezetőségnél.

 

Egy Bodolainak tulajdonított szombati Facebook-bejegyzés már egyenesen úgy fogalmaz, hogy Dull Szabolcs szándékosan robbantotta szét az Indexet, és hogy a közelmúltban baloldali vezető politikusokkal egyeztetett.

 

Forrás: Origo.hu

 

A konkurencia röhög a markába

 

Bodolai a posztban azt írja, hogy a szerkesztőségi tagokkal csak titoktartási szerződés aláírása után mert beszélni, mert e nélkül minden információ kijutott volna a 24.hu és a 444.hu-hoz.

 

„Nekem egyre inkább az volt a következtetésem, hogy a valódi cél nem a megegyezés, hanem az Index szétrobbantása. (…) Most a konkurencia röhög a markába, a ballib pártok rá próbálják verni Orbánra, ellenem felépített hecckampány folyik, mert hoztam egy olyan munkaügyi döntést, ami nem volt elkerülhető

 

fogalmazott a kuratóriumi elnök.

 

Érdemes idézni még Szombathy Pált, az Index új vezérigazgatóját is, akit a Mandiner.hu kérdezett az üggyel kapcsolatban:

 

„Nem lehet úgy tárgyalni az üzleti-gazdasági élet elemi szabályainak súlyos megszegése után, hogy a megszegő fél akarja letérdepeltetni a tulajdonos képviselőjét, akinek három éve alatt SOHA senki sem szólt bele a szerkesztőség munkájába”.

 

Más portálok is veszthetnek az Index bukásán

 

Persze vannak elméletek, amelyek szerint a választási félidőn túl a magyar kormány elérkezettnek látta az időt a portál felszámolására. Ez a logika nyilván sok jópontot jelent a nyugati mainstream lapoknál. Csakhogy Dull Szabolcs nem akkor állt fel, amikor Vaszily bevásárolta magát az Indamediába, hanem csak miután megjelent egy neki nem tetsző, strukturális és anyagi változásokkal járó javaslat. Az elmúlt napok eseményeit látva pedig nagyon úgy tűnik, hogy ez az egy hónap inkább az alternatíva megszervezésével telt, nem pedig a korábbi helyzet rendezésével.

 

A jobboldali Origo.hu szerint az ellenzéki belharc eredményezte a jelenlegi felállást. Az Index nemes egyszerűséggel átkerült a Momentum gravitációs vonzásából a Gyurcsány-féle DK-éba. Tekintve, hogy az igazgatótanácsban épp Dull távozásának napján kapott helyet Sztankóczy András, aki eddig a kormánnyal cseppet sem kesztyűs kézzel bánó VálaszOnline csapatát erősítette, ez a lehetőség elég életszagú.

 

A Média1 sajtópiaccal foglalkozó szakportál közlése szerint az Index sorsa több jelentős online lap helyzetére is hatással lehet. Az Indexen keresztül rengeteg elérést kapott a blog.hu, a Totalcar, a Velvet, valamint a Portfolio.hu és a napi.hu gazdasági portálok. Ha az Index olvasottsága visszaesne, azt ezek az oldalak is megéreznék.

 

A végére egy személyes kérés: Kérjük, támogassátok a Körképet legalább havi két euróval, hogy még több tartalmat készíthessünk nektek!

 

körkép.sk

Megosztás:

Tetszett önnek ez a cikk?

Kattintson az alábbi gombra vagy a kommentek között bővebben is kifejtheti véleményét.

Eddig 15 olvasónak tetszik ez a cikk.

Kommentek

Kommentek

Kergemarha
2020. Júl. 26. 09:19

Hasonló kiszervezésekre, sőt, rovatmegszűnésekre Szlovákiában is sor került a koronavírusjárvány... Hol történt hasonló kiszervezés Szlovákiában? Hol? Sehol.

Wanek
2020. Júl. 26. 11:57

Viktorka erre is rátette a piszkos kezét, hiába próbáljátok kimagyarázni.

    Piszkos Fred
    2020. Júl. 26. 16:30

    Sz@r ügy, ha kiderül az igazság, nemde?!

B, Gy.
2020. Júl. 26. 14:13

Magyarorszagon politikai sakkjatszma folyik mivel a kormany osszerugta a port Gyuribacsival.Ez sokaig igy lesz Gyuribacsi kontra magyar kormany.Meglehet minden sakklepest vitatni de jobb lenne ha Gyuribacsi nem utne a vilogon mindenbe bele az orrat.

Jani
2020. Júl. 27. 11:43

Három napig egy szót sem írtok a témában (vagy jól eldugtátok), majd megjelenik egy ilyen cikk. Így működik a Fidesz propaganda, nem írunk semmit, amíg a központból meg nem jön a “magyarázat”. A legelvetemültebb Fidesz fanok számára is nyilvánvaló, hogy mi történt, ők csak annyit tudnak mondani, hogy minek adták el a Fidesznek... Ti meg egy ilyen rogánista propagandacikket tudtok csak megjelentetni. u.i: Hány percig maradhat a posztom?

Németh Péter
2020. Júl. 29. 09:22

Na nem ezért a cikkért olvasom az Korképet !! ezt a propagandaszintet hagyjuk meg a csicskamédiának

A kommenteket lezártuk.

Szóljon hozzá!

Kövessen minket