Kenyeres Oszkár a Duna TV-n futó Hazajárók turisztikai magazin egyik szereplője immár 10 éve, hogy a nyári szabadságait Európa változatos tájait bebarangolva tölti el.

Földrajz-történelem szakos tanárként a hegyek szeretete már kamaszkorában belé ivódott. Utitársként felesége és két lánya osztozik vele a kalandokban. Jártak már a skandináv országokban, Skóciában, Erdélyben. Idén a számunkra kissé ismeretlen Grúzia és Örményország természeti szépségei kerültek sorra.

A kizárólag csak bakancsos túrák és vadkempingezések nehézségeibe, ám izgalmas és változatos mindenapjaiba kalauzol el minket két héten keresztül.

hirdetes_300x300

Egyedi tartalom magával ragadó képek csak a Körkép olvasóinak.

Vágjunk bele!

Csoda a grúz hadiút mentén

Minden utazásnak megvannak a leginkább várt pillanatai, teszem fel, mikor Párizsba érkezik az ember, fürkésző tekintete mindenütt az Eifel-tornyot keresi, vagy mondjuk egy hispániai út fénypontja valószínűleg Barcelona lesz.

Ezen az úton nem volt ilyen „alig várt” hely, úgy általában az egész érdekesnek ígérkezett. Ha azonban nagyon muszáj kiemelni valamit, előzetesen számomra a két ötezres, a Kazbek és az Ararát első megpillantása volt a legizgalmasabbnak vélt pillanat ezen az úton. Nos, az út 8. napján eljött a Kazbek ideje.

A grúz-orosz határon emelkedő 5047 méteres csúcsot a Grúz Hadiúton lehet megközelíteni Tbiliszi felől. A Grúz Hadiút 208 km hosszan húzódik Tbiliszi és Vlagyikavkaz közt, kiépítését még 1799-ben kezdték meg az oroszok, hogy könnyebben hódítsák meg Grúziát.

Táborhely a Grúz Hadiút mellett. Fotó Kenyeres Oszkár

Ezen aHadi úton Stepansminda az úticélunk, ahonnan már látni a Kazbeket, de természetesen már odafelé is hihetetlen tájakat fedezhetünk fel. Eleve már előző esti táborhelyünk is a Hadiút mentén volt, majd másnap reggel utunk első komolyabb kolostorát nézhettük meg Ananurinál. A völgy innen a 2395 méter magas Kereszt-hágóig emelkedett, innen már csak le kellett gurulni Stepansmindába. (Közben majdnem kifogyott a benzin, de a hágó előtti utolsó településen, Gudaurinál csak találtunk egy benzinkutat 50 km után…)

Kilátás a Kereszt-hágó vidékén. Fotó: Kenyeres Oszkár

Már reggel 9-kor Stepansmindában voltunk – a sietség oka, hogy az előrejelzések szerint csak délelőtt lesz jó idő, az után több napos eső következik. Sajnos már délelőtt is a felhők mögé bújt a „Kaukázus szégyenlős menyasszonya”, ahogyan a Kazbeket becézik. Mindenestre mi megadtuk az esélyt a csúcsnak, és miután elfoglaltuk profán szállásunkat a faluban, gyalog feltúráztunk a település felett álló Szentháromság templomhoz.

Az Aragvi-folyó völgyében. Fotó: Kenyeres Oszkár

A Tsminda Sameba kolostor Grúzia rengeteg látnivalója közül talán a legismertebb, a legtöbb ide invitáló prospektus alapképe, ahogyan a Kazbek a templom fölé tornyosul. Vagyis két templom, amelyek ma is működő kolostorok, ahol ortodox szerzetesek élnék életüket, távol a világ zajától.

Van, hogy beszorul a kamion. Fotó: Kenyeres Oszkár

De csak élnék, mert hiába volt a 91-ben függetlenné váló grúzok első lépése a szovjet időben ideépített felvonó lerombolása, Stepansminda férfi lakosságának jelentős része abból él, hogy terepjáróval hordja ide a turistákat. Mi egy darabig vártuk, hogy előkerül a Kazbek csúcsa a templom mögött, de kora délután feladtuk a reményt, és visszaindultunk a településre. Már-már szomorúan konstatáltuk szállásunkon, hogy amiért idejöttünk, abból nem lesz semmi, de késő délután csodák-csodájára fél órára felszakadt a felhőzet, és előkerült a Kazbek monumentális tömbje. Ráadásul Hosszú Katinka megnyerte a 200 vegyest a budapesti vizes vébén. Méltó megkoronázása volt ez egy tartalmas napnak!

Anuniri erődítménye és temploma. Fotó: Kenyeres Oszkár

Kenyeres Oszkár

Nyitókép: Kenyeres Oszkár

Megosztás:

Tetszett önnek ez a cikk?

Kattintson az alábbi gombra vagy a kommentek között bővebben is kifejtheti véleményét.

Ön lehet az első aki a tetszik gombra kattint!