Utoljára 14 évvel ezelőtt, még a francia hadseregben szolgálva volt, hogy bakancsot húzva menetgyakorlat formájában gyalog róttam a kilométereket. Akkor természetesen teljes menetfelszerelésben felvértezve voltam kénytelen a kijelölt távot megtenni. Mondanom sem kell, sokszor nem volt ínyemre a gyakran hajnalba nyúló kényszergyaloglás, aminek az alvásra szánt idő látta a kárát.

A hosszú, néha kínkeserves kilométerek után megfogadtam, ha csak rajtam múlik, többé egy tapodtat sem mozdulok gyalog indoktalanul. Bár azóta a bakancs és a hátizsák lekerült rólam, viszont a felszedett több, mint tíz kiló nem az állóképességemnek kedvezett. Edzettségi fokomról annyit, hogy az elmúlt években még a tőlem alig pár száz méterre található sarki boltba is gépkocsival mentem. Mégis a napokban a Hazajáró turisztikai műsorból ismert Jakab Sándorral egy negyvenöt kilométeres távot teljesítettünk.

Reggel 6.00 óra, itt még frissen.
Napfelkelte.

Sanyi ezt a távot immár kétszer bejárta, minden évben ebben az időpontban. Idén vele tartottam s bár voltak az utolsó kilométereken nehéz pillanatok, a táj szépsége mindent felejtetett. Túránk reggel hatkor Korponán kezdődött, hogy a Korponai-fennsíkot északtól déli irányba átszelve Ipolyságra és a Börzsöny lábához érjünk. Tény. A tíz és fél órás menetidő nem mondható rossz teljesítménynek, hiszen ebből kilenc óra volt a tiszta idő.

hirdetes_300x300

Korpona.
Ipolyság.
Háttérben a Börzsöny.

A maradék másfél óra maradt a táv felénél a csábrági vár ormain való ebédeléshez és később beiktatott egy-két pihenőhöz. Az idő nekünk kedvezett. Egész nap kellemes tizenhét fokos napsütés volt, kisebb légmozgásokkal fűszerezve. A tájra jellemző főleg tölgyes erdőkben haladtunk, nem egyszer az itt honos dám és gímszarvas csordákba botolva. A 820 méteres szintemelkedés mellett a legmagasabb pont 500 méteren volt, hogy aztán innen egy völgybe ereszkedve újfent egy kaptató előtt találjuk magunkat.

Csábrágváralja, elhagyatott templom.
A templom belseje.
A csábrági vár.

Az említett csábrági váron kívül érintettük még Unyad (Uňatín), Felsőbágy (Horný Badín) és Csábrágvarbók (Cabradský Vrbovok) községeket. Ipolysághoz közeledve még áthaladtunk a magasmajtényi (Hrušov) tanyavilágon. A nap végeztével magam is csodálkoztam, hogy a test mennyire emlékezik a korábbi terhelésekre és milyen gyorsan alkalmazkodik. Másnap még csak izomlázam sem volt bár tény, hogy az alvás nagyon jól esett.

A túra nagyszerű alkalom volt arra, hogy végre egy kiadósat beszélgessünk. Autóval alig öt percre lakunk egymástól, de az élet ügyes-bajos dolgai mellett mostanában nem volt lehetőségünk találkozni. Több helyen olvastam és valóban igaz, hogy a koronavírus-járvány összehozza az embereket. Nem elhanyagolható az a hozadéka sem, hogy a fotel kényelméből kipattanva mozgásra buzdítson, és nem utolsósorban a környék jobb megismerésére sarkalljon.

A jól sikerült nap után felbuzdulva elhatároztuk, hogy amíg tehetjük, heti szinten túrázunk egyet. Aki szeretne csatlakozni, szívesen várjuk. Ipolyság és környéke a Felvidék egyik ékköve. Jöjjetek el és győződjetek meg erről magatok is.

Dian Csaba

A képek a szerző felvételei.

Megosztás:

Tetszett önnek ez a cikk?

Kattintson az alábbi gombra vagy a kommentek között bővebben is kifejtheti véleményét.

Eddig 17 olvasónak tetszik ez a cikk.