Egészség rovatunkban augusztusban nem maradhatnak el a manapaság oly népszerű vízi sportok. Szakértőnk, Rajtár Deák Márta ezúttal a búvárkodás, vitorlázás, wakeboard és szörf világába kalauzol el bennünket. Garantáltan senki nem marad szárazon 🙂

Búvárkodás

Nyáron ha már víz közelében tartózkodunk, érdemes kipróbálni pár vízi sportot. Én is így tettem, amikor csak tehettem. Kezdtem a búvárkodással.

A búvárkodás története, érdekességek

Az első ábrázolás i. e. 885-ből származik, amely a búvárkodást mutatja be katonai csapatok folyón történő átkelése közben. Az első hiteles leírás Hérodotosz művéből való, aki egy görög búvár, Szküllisz kalandjait meséli el.

A magyar történet első búvárja Búvár Kund, aki a Dunán megfúrja III. Henrik német császár hajóit 1052- ben.

1819-ben készült el az első zárt gumiruha, amelyet már oxigénpalackkal szereltek fel. A találmány Henry Fleuss nevéhez fűződik.

Az igazi áttörést azonban 1943-tól számoljuk, amikor Jacques- Yves Cousteau kapitány és Émile Gagnan mérnök kifejleszti az első biztonságosan, automatikusan működő önálló könnyűbúvár készüléket, az Aqua- Lung-ot.

Paul Bert francia élettankutató a dekompressziós betegséggel kapcsolatban végzett alapos vizsgálatai során 1878-ban felfedezte, hogy a nyomás alatt belélegzett levegő nitrogénjének jelentős része feloldódik a vérben. Ha a nyomás hirtelen csökken, a nitrogén túl gyorsan tér vissza gáz halmazállapotba ahhoz, hogy természetes módon hagyja el a szervezetet. Emiatt gázbuborékok alakulnak ki az egész szervezetben, olyan fájdalmat okozva, amelyet a múlt századi búvárok és mélyépítők reumának hittek. A dekompressziós betegséget kezdetben keszonbetegségnek nevezték, mert elsősorban keszonmunkások között fordult elő.

A búvárkodást mindenképp először medencében érdemes elkezdeni. Ennek több oka is van. Egyrészt ott derül ki, hogy a víz alatt bepánikolunk-e vagy sem. Ha igen, akkor könnyen és gyorsan tudunk „menekülni”, ha nem, akkor bővíthetjük a tapasztalatokat. Medencei merüléshez nyilván nem kell előképzettség, felszerelést is biztosítanak a helyszínen. Aki komolyabban szeretne foglalkozni ezzel a sporttal és elvégzi a tanfolyamot, 18 méterig merülhet. A közeli tavak meghódítása után a tengerek, óceánok gazdag élővilágát is megcsodálhatjuk.

scuba-diver-large
Kép: http://www.cameldive.com/

2010-es medencei próbám után tanfolyamot nem végeztem el, viszont mikor lehetőségem volt rá, egy nyaralás alkalmával a Vörös- tengerben 6 méter mélyen nézhettem körül.

A víz alatt nyugodtnak kell lenni, nem szabad bepánikolni, mert szaporább lesz a légzés. Először furcsa, hogy szájon át veszzük és fújjuk is ki a levegőt. Amikor oktatóval vagy tapasztalt búvárral merülünk, a légzésen kívül másra nem kell figyelnünk. Mindig párosan merülünk, így fontos, hogy a társunkra is ügyeljünk. Azoknak ajánlanám ezt a sportot, akik szeretik a természetet és a nyugalmat. És ahhoz hogy kipróbáljuk nem is kell messzire mennünk, Komáromban két búvár szövetség is elérhető.

hirdetes_300x300

Szörfözés, vitorlázás

A következő vízi sport, amit kipróbáltam, a szörfözés és vitorlázás. Egy iskolai nyári táborban, Balatonfüreden sajátítottam el az alapokat.

surf_peter_la_caixa
Kép: http://www.costanoroeste.com/

Hol is kezdődött a szörfözés?

Az első szörföt az amerikai Jim Drake és Hoyle Schweitzer építette meg 1969-ben. Az ötlet alapja a hullámlovasok által használt szörfdeszka és a szél által meghajtott vitorla csuklóval történő összekötése volt. A koncepciónak nagy előnye volt, hogy az viszonylag egyszerű, kevés kötél felhasználását igényelte, mégis gyorsan és egyszerűen lehetett vele haladni. Az új sport egyszerűbb volt, mint a vitorlázás hagyományos ága, a szörf összeszerelése kevesebb időt és tudást igényelt, és a szállítás is kevesebb gondot okozott.

Napjainkban egy szörffel akár 65 km/ órás sebességet is elérhetünk, ház magasságú hullámok között navigálhatunk, és egy nagyobb hullámról akár 10 méter magasra is fel tudunk ugrani. Fontos a szörfdeszka kiválasztásánál a hosszúsága és szélessége. A parton elmagyarázzák az alapokat, a helyes testtartást, lábpozíciót, a deszka irányítását. A megfelelő ruházat felvétele után a vízben következik pár egyensúly gyakorlat és indulhatunk is. A tanuláshoz legmegfelelőbb a gyenge szél, kevés fürdőző a vízben és nyugodt vízfelület. Mindig oktatóval vagy gyakorlott szörfössel tanuljunk. Tisztában kell lenni azzal, merről fúj a szél és mely áramlatok jelentenek veszélyt.

Miután a vitorlát kihúztuk a vízből, már indulhatunk is. A sikeres indulás szinte csak a helyes testtartástól függ. Amikor elindultunk, fontos, hogy tudjuk irányítani a deszkát. Ha irányt akarunk változtatni, azt elsősorban a vitorla állításával, annak előre- vagy hátradöntésével érhetjük el.

sail
Forrás: http://www.windmag.com/

Akik nem ijednek meg a kihívásoktól, azoknak bátran ajánlom. Nekem ez a sport volt a legszimpatikusabb!

Ezután következett a vitorlázás, Laser vitorlással. A Laser egyszemélyes, egy vitorlával rendelkezik. A hajó kicsi, könnyen karbantartható. Itt több elméleti rész előzi meg a vízre szállást, a hajó irányítása nem is olyan könnyű, mint első látásra tűnik. Itt szintén elkerülhetetlen a felszerelések összeszerelésének elsajátítása, alapvető csomók megtanulása, a hajó irányításának gyakorlása. A hajóban ketten tartózkodtunk: a kapitány és a manschaft. A manschaft mindent megtesz azért, hogy kapitányától megtanulja a vitorlázás művészetét. A két embernek együtt kell dolgoznia, csak így irányítható a vitorlás.

Wakebord

A wakeboardozás már könnyebb sportnak számít az előzőekhez képest. Szörfözés ihlette extrém sport, aminek legközelebbi rokona a vízisí. Két fajtája van: a kötélpályás és a motorcsónakos. A „ wake” szó nyomdokvizet jelent, ami a vízen sebesen haladó csónakok, hajók mögött kialakuló sajátos formájú hullám. A „board” szó a deszkára utal.

wakeboarding_caspe
wakeboard. kép: reactivewatersports.co.uk

Különösebb alaptudásra nincs szükség, ha sikerült elindulnunk már csak a kanyarodásra kell ráéreznünk. Elindulásnál a kötél ránt rajtunk egy nagyot, aminek az eredménye legtöbbször egy nagy hasas. Ez elég vicces tud lenni, de pár „csobbanás” után  mindenki rájön a lényegére. Haladásnál fontos a helyes testtartás, illetve, hogy ne görcsösen fogjuk a kötelet. Ennél a sportnál is bátorság és kitartó gyakorlás szükséges.

Rajtár Deák Márta

Nyitókép: http://blog.vivantvie.com/

A rovat korábbi cikkei:

1. Egyenes gerincet mindenkinek!

2. Így élvezz 5x naponta!

3. Teljes élet nagy pocakkal

4. Így tartsd vissza! – Jobb bent mint kint

5. Szüless újjá a Körképpel!

6. Tökéletes test és a crossfit

7. Minden, amit a futásról tudnod kell

8. Hörpint fenékig – jótanácsok kánikulában.

Névjegy

Rajtár Deák Márta 1985-ben született Révkomáromban. A Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán gyógytornász diplomát, majd a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karán okleveles rekreáció irányító képesítést szerzett. Jelenleg saját komáromi stúdiójában, a First Line Studio-ban tart csoportos, ill. egyéni órákat (kismama torna, gerinctorna, stretching, stb.). Emelett egy rehabilitációs központban gyógytornász, és személyi edzéseket is tart. Világ-és Európajnokságokon fitness model kategóriában mindig előkelő helyen szerepel.

Továbbképzések:

2013: GRAVITY Training System

2013: EasyTone Step

marti

Ne maradj le semmilyen újdonságról – kövess minket FacebookonTwitteren, és Tumblren is! Ha pedig kíváncsi vagy a szerkesztőségi kulisszatitkokra, látogasd meg Instagram oldalunk!

Megosztás:

Tetszett önnek ez a cikk?

Kattintson az alábbi gombra vagy a kommentek között bővebben is kifejtheti véleményét.

Ön lehet az első aki a tetszik gombra kattint!